מהו הסדר מותנה – ומהן מטרותיו

הסדר מותנה לסגירת תיק הוא למעשה הסכם בין התביעה לחשוד לפיו החשוד יודה בביצוע עבירה, תוך שהוא מתחייב לקיים את התנאים שנקבעו בהסדר, וזאת כנגד התחייבותו של התובע להימנע מהגשת כתב אישום בגין העבירה המוסכמת. במאמר זה נרחיב ונסביר לגבי הסדרים מותנים ומטרותיהם, כמו גם נפרט לגבי היתרונות והחסרונות שבהסכמה לחתום על הסדר מותנה, הן עבור החשודים והן עבור רשויות החוק.

 

עבירות קלות ונסיבות מיוחדות

העבירות בהן מוסמכת התביעה בישראל  לערוך עבורם הסדר מותנה הן לרוב עבירות קלות ונפוצות יחסית. שיקול הדעת של התביעה לחתום על ההסדר מושפע גם מהתקיימותן של נסיבות מקלות, ובהן נסיבותיו האישיות של החשוד בעבירה, נסיבות הביצוע של העבירה, הנזק ותוצאות העבירה. גם אופן התנהלות החשוד לאחר ביצוע העבירה משפיע על סיכויי הסדר מותנה.

 

עבירות בהם נפוץ הסדר מותנה

ניתן לערוך הסדר מותנה במגוון עבירות שונות, ובהן, העלבת עובד ציבור, איומים נגד אדם שאינו בן משפחה, הסגת גבול כדי לעבור עבירה, גניבה, תקיפה, היזק בזדון, תגרה, הטרדה באמצעות מתקן בזק, מעשה פזיזות ורשלנות בחיה והזנחת השמירה על חומרים מסוכנים או כלי ירייה. גם כל עבירות העוון שבתחום אחריותה של התביעה המשטרתית ניתן לערוך בהם הסדר מותנה.

 

היתרונות שבהסדר מותנה

הסדר מותנה מעניק הזדמנות לחשודים להימנע מהסיכון של הליך פלילי בבית משפט ומהמשמעויות, מבחינת הענישה והפגיעה בשם הטוב, של הרשעה פלילית במקרה וכך יהיה בסוף ההליך. עבור התביעה, ההסדר מאפשר להטיל על החשודים סנקציות משפטיות ללא הגשת כתב אישום בהליך פלילי בבית משפט.

היתרון בכך הוא שהחשוד מודה בעבירה, מביע חרטה ומקבל על עצמו את העונש ורשויות המשפט אינן נאלצות "לבזבז" את זמנם על ההליך. לאחר החתימה על ההסדר המותנה רשויות התביעה מפרסמות באתר האינטרנט שלהם לגבי ההסדר, מבלי לזהות את נפגע העבירה או את החשוד. מטרת ההליך לתת לנאשם הזדמנות להימנע מהכתם שבהרשעה, תוך קבלת תוצאה מידתית.

 

תנאי סף לתחולת הסדר מותנה

המחוקק קבע מספר תנאי סף נדרשים לשם עריכת הסדר מותנה עם חשודים. תנאי ראשון הוא שלגבי המעשים שבוצעו, התובע סבור כי העונש המתאים בעבורם אינו של מאסר בפועל. תנאי שני שלחשוד לא יהיה בעל עבר פלילי בחמש השנים האחרונות שלפני ביצוע העבירה.  תנאי שלישי הוא שלא יהיו מעשים אחרים התלויים ועומדים שביצע הנאשם שיישארו מחוץ להסדר.

 

הסדר מותנה להליך מהיר ויעיל

לסיכום, הסדר מותנה מיועד לעבירות קלות יחסית והחתימה על ההסכם מאפשרת לחסוך זמן יקר של בית המשפט, התביעה ושאר רשויות החוק. ההסדר יכול להיות על עבירה מופחתת, כאשר הנאשם מקבל על עצמו להכיר בביצוע העבירה ולהביע חרטה על מעשיו. האינטרס הציבורי של הכרה בעבירה והוודאות של תוצאות ההליך מצדיקים במקרים רבים את העדפת אפשרות זו.

חוֹק

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
לְהִתְגַרֵשׁ
עריכת דין
החלטתם להתגרש? כך תתחילו את התהליך

תהליך גירושין הוא בדרך כלל לא קל. לאו דווקא בגלל הסכסוך בין בני הזוג המבקשים להתגרש אלא גם בגלל הקושי הריגשי שבו התהליך כרוך ובנוסף אם יש ילדים, צריך גם

שירותי נוטריון
עריכת דין
7 סיבות מכריעות מדוע שירותי נוטריון חיוניים להגנה על האינטרסים המשפטיים שלך

בכל הנוגע לעניינים משפטיים, הבטחת ההגנה על האינטרסים שלכם היא בעלת חשיבות עליונה. אחת הדרכים להשיג זאת היא באמצעות שירותי נוטריון. נוטריונים ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות, ומספקים רובד נוסף

רשלנות רפואית - מאיפה מתחילים ומה עושים
עריכת דין
רשלנות רפואית – מאיפה מתחילים ומה עושים

הרפואה המודרנית מאפשרת לנו ליהנות ממגוון שירותים בריאותיים, החל מבדיקות שגרתיות וטיפולים קוסמטיים ועד ניתוחים מורכבים ביותר. בכל אחד מהטיפולים הללו אנחנו מצפים לקבל את השירות המקצועי ביותר ולצאת עם