במדינת ישראל ניתן לשקם את המצב הכלכלי – מדריך קצר

אנשים רבים במדינת ישראל, ובייחוד בתקופה האחרונה של משבר הקורונה מוצאים את עצמם עם כמות חובות הולכת וגדלה ושאלה מהדהדת – כיצד ניתן להשתקם, לפתוח דף חדש ולהצליח שוב לקום על הרגליים כלכלית.

ישנם כלים משפטיים רבים שיכולים לסייע לאותם הטובעים בחובותיהם לצאת מהם ולהתחיל להתניע חיים חדשים. מדובר בכלים משמעותיים שיש רבים שהמבוכה מפני סטטוס כמו "פושט רגל" מונעת מהם לעשות את מה שנכון עבורם – להחזיר חלק מן החובות ולהתחיל מחדש.

ההסדרים השונים של חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועדו להיטיב עם שני הצדדים – הנושים מקבלים חלק מן החוב, שלא היו מקבלים בדרך אחרת, וחדל הפירעון מקבל את האפשרות לשלם רק על חלק מחובותיו ולאחר התשלום החלקי להיות פתור מהמשך תשלומי החוב.

 

ניהול חובות נכון בהוצאה לפועל

השלב הראשוני יותר שבו ישנן חובות לנושים רבים הוא ניהול התיקים המנוהלים בלשכות ההוצאה לפועל השונות. הניהול הנכון יכלול תוכנית החזר רחבה ולא נקודתית, שכן ניתן להתבלבל מרוב תיקים וחשוב מאוד להסתכל לעתיד.

אחד הכלים המשמעותיים לכך הוא הכלי של איחוד תיקים – מצב בו מאחדים את רוב החובות לכדי חוב אחד בלשכת הוצאה לפועל אחת. כך ניתן לייצר תוכנית החזר וודאית וארוכת טווח שתאפשר לעמוד בכל החובות ולהישאר על הרגליים.

מדובר בשלב ראשון משום שהוא פחות "פולש" לניהול הכלכלי העצמאי של בעל החובות. בשלב זה הוא עדיין מנהל את עצמו כלכלית לצד החובות.

 

חדלות פירעון

הבחירה לפתוח בהליכי חדלות פירעון היא בחירה משמעותית שיכולה להקל מאוד על המצב הכלכלי של חדל הפרעון ולסייע לו להשתקם. מדובר על תהליך שבו בונים לחדל הפירעון תוכנית מדויקת כיצד עליו לפרוע את חובותיו.

בנייתה של התוכנית כוללת התחשבות באספקטים רבים הקשורים לעברו הכלכלי – כיצד נוצרו החובות, אילו נכסים הוא מחזיק וכיצד ניתן לשקם אותו כלכלית ובמקביל להשיב את החובות (למשל על בניית מודל עסקי נכון שיכול לקיים את השניים).

אותה התוכנית עוברת תהליכים פרוצדורליים מסוימים: פונים לבית המשפט, במידה ובית המשפט מתרשם שיש להמשיך להתניע את התהליכים ממונה נאמן שיהיה אחראי על כל ההכנסות והחובות של חדל הפירעון. ניהול הון זה מוביל בטווח הארוך לתוצאות הרצויות.

אותו נאמן אוסף את כל המידע על החובות השונים ואת האופן שבו ניתן לפדות אותם (כאשר ישנם סדרי עדיפויות מסוימים, למשל, משכורות של עובדים ישולמו מהר יותר מאשר חובות לספקים). לאחר בניית התוכנית יש לאשר אותה מול בית המשפט.

לסיכום, ישנם מנגנונים שונים שהחוק במדינת ישראל מעמיד על מנת להשתקם כלכלית. בשלב הראשון, ניהול של תיקי ההוצאה לפועל יכול להוביל לפירעון נוח של החובות, ככל שלא מצליחים לעמוד בהם ניתן לפנות להליכי חדלות הפירעון.

 

קופת חיסכון

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
ייעוץ השקעות
פיננסים
ייעוץ השקעות ע"י רואה חשבון

משקיעים מתחילים או ותיקים, עסקיים או פרטיים, כולנו מחפשים אחר ההשקעות המשתלמות ביותר וכדי שלא נלך שבי אחר הבטחות להשקעות עם הבטחות להתעשרות מהירה לצד אפס אחוזי סיכון, חשוב שילווה

עצמאי
פיננסים
האם עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות

קרן השתלמות משמשת כסוג של קופת חיסכון עבוד שכירים בארץ. כל חודש סכום מהמשכורת החודשית מופרש לקרן על ידי המעסיק ואותו הסכום פטור ממס ונכנס במלואו לקרן ללא הורדות. לא