מהן השיטות העתיקות בעולם להדלקת חנוכייה

חנוכה הוא מהחגים האהובים במסורת היהודית. זהו חג בו מתקבצת המשפחה ומדליקה חנוכייה, זה החג בו אנחנו מרשים לעצמנו קצת להפריז באכילת מאכלים מטוגנים כגון סופגניות, לביבות וספינג' וכמובן – משחקים עם הילדים הקטנים בסביבונים. מצוות החג סובבות בעיקרן סביב הדלקת החנוכייה, אך מעטים יודעים כי שיטות ההדלקה עברו אבולוציה במהלך השנים ובעבר לא בכל הקשת היהודית היו מדליקים חנוכייה באותו אופן שמדליקים כיום.

 

הדלקת חנוכייה – מה מקור המצווה?

ראשית כל חשוב להדגיש כי הדלקת חנוכייה היא מצווה מדרבנן, כלומר מדובר בתקנה הלכתית שנקבעה על ידי חכמי ישראל ולא נכתבה בתורה. מקור המצווה הראשוני הוא במשנה, והחיוב להדליק חנוכייה מבואר בתלמוד לזכר המאורע בהתרחש בשנת 167 לפנה"ס, בו לפי המוסרת פך שמן קטן הספיק להדלקת המנורה בבית המקדש לשמונה ימים על ידי החשמונאים.

 

מה הטעם ההלכתי בהדלקת חנוכייה?

הטעם המקובל ביותר עבור מצוות הדלקת חנוכייה הוא "פרסום הנס", כלומר לפרסם את אותו הנס בו פך שמן אחד הספיק לשמונה ימים. מסיבה זו הדלקת החנוכייה נעשית ברשות הרבים, כאשר החנוכייה מוצבת במקום הנראה מחוץ לבית, כגון על עדן חלון או בפתח הדלת.

 

מחלוקת בית שמאי ובית הלל

בתקופת בית שני היתה מחלוקת בין שני בתי חכמים גדולים לגבי אופן הדלקת החנוכייה – בית הלל שסבב סביב הלל הזקן ובית שמאי שסבב סביב שמאי הזקן.

  •  שיטת הדלקת החנוכייה לפי הלל: הלל הזקן סבר כי את הדלקת החנוכייה יש לבצע באופן של "מוסיף והולך", כלומר שביום הראשון נדליק נר אחד ובכל יום נוסיף נר.
  • שיטת הדלקת החנוכייה לפי שמאי: שמאי הזקן סבר כי את הדלקת החנוכייה יש לבצע באופן של "פוחת והולך", כלומר שביום הראשון נדליק שמונה נרות ובכל יום נוריד נר עד שביום האחרון נדליק נר אחד בלבד.

במהלך הדורות חכמים רבים דרשו את המחלוקת הזו ופירשו אותה באופנים שונים, כגון הרבי מלובוביץ' שדרש כי המחלוקת היא האם אנו מחשיבים בקדושה את הימים שעברנו (כמו בשיטת בית הלל) או שאנחנו מתייחסים למה שיבוא לפנינו (כמו בשיטת בית שמאי).

 

שיטות עתיקות נוספות להדלקת חנוכייה

גם לגבי סדר ההדלקה היו מחלוקות במהלך השנים:

  • שיטת השולחן ערוך: בלילה הראשון מדליקים את הנר הימני בחנוכייה ובכל לילה נוסיף נר משמאל.
  • שיטת הלבוש והט"ז: בלילה הראשון נדליק את הנר השמאלי ובכל לילה נוסיף נר מימין.
  • שיטת המהרש"ל והגאון מווילנא: נתחיל בצד שקרוב לפתח.

 

חנוכיות מעוצבות

מילמן דור המשך מתמחים בייצור ויציקה של מוצרי מתכת שונים, כולל מוצרי יודאיקה וחנוכיות. במילמן תוכלו למצוא חנוכיות במגוון עיצובים, כולל עיצובים בהתאמה אישית. החברה מפעילה את המפעל המודרני המתקדם בארץ לייצור מוצרי יודאיקה והוקרה, ותייצר עבורכם חנוכיות ומוצרים רבים אחרים במהירות ובאיכות מרבית.

 

חנוכייה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עולם השידוכים
כללי
האם יש שידוכים גם למעמד הגבוה?

בעידן הדיגיטלי, בו קשרים חברתיים נוצרים בקלות דרך מסכים, עולם השידוכים עובר טרנספורמציה משמעותית. לצד אפליקציות ההיכרויות והאתרים הרבים, משרדי שידוכים ממשיכים לתפקד כשחקן מרכזי בחיפוש אחר אהבה, תוך התמקדות

הבית החיצוני
כללי
5 רעיונות לשיפור המראה החיצוני של הבית

שיפור המראה החיצוני של הבית לא רק מגביר את האטרקטיביות שלו, אלא גם יכול להגדיל משמעותית את ערך השוק שלו ולספק תחושת גאווה וסיפוק לבעלי הבית. בין אם מתכננים למכור

5  דברים שיקלו על פרוייקט השיפוצים של הבנין
כללי
5  דברים שיקלו על פרוייקט השיפוצים של הבנין

שיפוץ בניין, יכול להיות מאמץ מורכב ומאתגר. עם זאת, עם האסטרטגיות והכלים הנכונים, התהליך יכול להפוך להרבה יותר חלק ויעיל. במאמר אינפורמטיבי זה, נציג בפניכם חמישה גורמים מרכזיים שיכולים להפוך

איך לבחור את רופא השיניים המושלם
כללי
איך לבחור את רופא השיניים המושלם

טיפולי שיניים הם חלק ממכלול המאמצים שאנו עושים לשמירה על הבריאות. על מנת לטפל בשיניים כמו שצריך חשוב לא רק לשמור על היגיינת הפה, אלא גם לבחור רופא שיניים מושלם.

מתי כדאי לפנות לסוכנות לביטוח פנסיוני
כללי
מתי כדאי לפנות לסוכנות לביטוח פנסיוני?

ביטוח פנסיוני הוא חלק בלתי נפרד כאשר מתכננים לפרוש מהעבודה. חשוב לתכנן את הפרישה ולהבין מה מצפה לכם. המאמר יפרט מתי כדאי לפנות לסוכנות ביטוח פנסיוני   במה עוסקת הסוכנות