מה ניתן לעשות בעת גניבת סודות מסחריים על ידי עובד?

בין עובד למעביד קיימים לא רק יחסי עבודה, אלא קודם כל אמון. העובד שם את מבטחו במעביד שישמור על זכויותיו ויספק לו פרנסה יציבה וסביבת עבודה בטוחה, בעוד המעביד סומך על העובד שיבצע עבודתו ביעילות ובמסירות. אחד החששות הגדולים עבור כל מעביד באשר הוא, הוא החשש מגניבת סודות מסחריים החשובים לתפקוד העסק, על ידי אחד מעובדיו. במאמר זה נעסוק אודות הצעדים האפשריים במקרה של תרחיש כזה. 

 

מהו סוד מסחרי?

המונח סוד מסחרי מתייחס למידע פנימי אודות העסק שאינו ידוע לכל, המעניק לעסק יתרון מסוים על פני מתחריו ומהווה את ייחודיותו של העסק. זה יכול להיות מתכון מיוחד, נוסחה, המצאה כלשהי או תהליך ייצור- בעצם תכלית הקיום של העסק ובידולו מדומיו.

העובדים של העסק מכורח הנסיבות, עשויים להיות חשופים לסודות המסחריים שהם חלק בלתי נפרד משגרת העבודה שלהם, והם עלולים לעשות בהם שימוש לטובתם האישית, מה שעלול להוביל להשלכות הרסניות על העסק.

ישנו איסור על פי חוק לגזול סודות מסחריים, אך בעלי עסקים לעיתים שוכחים להחתים את עובדיהם על הסכמי סודיות שאמורים למנוע גזל של סודות מסחריים. למידע נוסף בנושא, תוכלו לקרוא באתר https://ddlaw.co.il

 

ראשית- יש להוכיח

הוכחת גניבת סודות מסחריים היא לא דבר פשוט בעל נוסחה קבועה. בעלי עסקים רבים מגיעים לבית המשפט ונאלצים להתמודד עם סיטואציה סבוכה למדי, אשר לא בטוח שייצאו ממנה כשידם על העליונה. אל מול טענת המעסיק לגניבת סוד מסחרי, לעובד מצויה זכות חופש העיסוק, כך שבראש ובראשונה על המעסיק להוכיח את קיומו של הסוד המסחרי מלכתחילה.

משוכה משפטית חשובה גם כן אותה ייאלץ המעסיק לעבור, היא העובדה כי העובד מוגן מתוקף העובדה שהסוד המסחרי הוטמע בו מתוקף עבודתו וכחלק מהכשרתו המקצועית. מכשול נוסף הוא הצורך בלהוכיח שהסוד המסחרי אכן הוגדר כסוד, כלומר ננקטו אמצעי שמירה על מנת להגן על הסוד ומספר עובדים מצומצם מאוד היה חשוף אליו.

 

הוכחתי, מה עכשיו?

אם אכן המעסיק צלח את משימת ההוכחה בפני בית המשפט, הוא זכאי לפיצוי ללא צורך בהוכחת נזק, בסך מאה אלף שקלים. במידה ואכן הוכח נזק ממוני שנגרם לעסק, הפיצויים יכולים להאמיר לסכומים גבוהים בהרבה. אם אכן הוכח כי נעשה שימוש בחוסר תום לב של סוד מסחרי על ידי חברה מתחרה שהקים עובד לשעבר, סכומי הפיצויים עשויים להתקרב למיליון שקלים, כאשר כל מקרה לגופו.

 

תחום אפור ומורכב

לסיכום, מקרים של גניבת סודות מסחריים עשויים להיות מורכבים ביותר. בתי המשפט מבקשים למצוא איזון בין זכותו הקניינית של מעסיק לשמור על סודות המסחריים ועל הצלחת העסק, אל מול זכות החופש לעיסוק וההתקשרות החופשית של העובד. מטרת בתי המשפט היא לשמור על עקרון התחרות ההוגנת בשוק, כל עוד זאת נעשית בתום לב.

נגנב על ידי עובד

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
לְהִתְגַרֵשׁ
עריכת דין
החלטתם להתגרש? כך תתחילו את התהליך

תהליך גירושין הוא בדרך כלל לא קל. לאו דווקא בגלל הסכסוך בין בני הזוג המבקשים להתגרש אלא גם בגלל הקושי הריגשי שבו התהליך כרוך ובנוסף אם יש ילדים, צריך גם

שירותי נוטריון
עריכת דין
7 סיבות מכריעות מדוע שירותי נוטריון חיוניים להגנה על האינטרסים המשפטיים שלך

בכל הנוגע לעניינים משפטיים, הבטחת ההגנה על האינטרסים שלכם היא בעלת חשיבות עליונה. אחת הדרכים להשיג זאת היא באמצעות שירותי נוטריון. נוטריונים ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות, ומספקים רובד נוסף

רשלנות רפואית - מאיפה מתחילים ומה עושים
עריכת דין
רשלנות רפואית – מאיפה מתחילים ומה עושים

הרפואה המודרנית מאפשרת לנו ליהנות ממגוון שירותים בריאותיים, החל מבדיקות שגרתיות וטיפולים קוסמטיים ועד ניתוחים מורכבים ביותר. בכל אחד מהטיפולים הללו אנחנו מצפים לקבל את השירות המקצועי ביותר ולצאת עם