איך מגדירים רשלנות רפואית והאם כל טעות נחשבת רשלנות

המונח רשלנות רפואית מתייחס להתנהגות החורגת מרף המקצועיות המצופה מגורם רפואי מוסמך, אשר גרמה לנזק למטופל.

יחד עם זאת, לא בכל מקרה שבו נגרם למטופל נזק כתוצאה מטיפול רפואי, ייחשב הטיפול כרשלני על פי דיני הנזיקין, באופן שיקנה למטופל שניזוק זכות לפיצוי.

 

יסודות הרשלנות

רשלנות מתגבשת מבחינה משפטית, כאשר אדם מבצע פעולה או נמנע מביצוע פעולה באופן שחורג מגבולות התנהגות סבירים. במידה שהתנהגות חריגה זו גרמה נזק לאדם מסוים, עשוי המזיק לחוב בפיצוי לטובת תיקון הנזק שנגרם. תביעת אדם בגין נזק שמקורו ברשלנות אפשרית ביחס לכל פעולה לרבות טיפול רפואי.

 

רשלנות רפואית

יישום הגדרת הרשלנות על עולם הרפואה, מחייב את הרופא או כל גורם רפואי אחר המעניק טיפול,   בסטנדרט מקצועי בו עליו לעמוד. במידה שאדם פנה אל רופא לצורך קבלת טיפול, הרופא המטפל נדרש להעניק לו טיפול מקצועי. טיפול החורג לרעה מרף המקצועיות המצופה מהרופא, ייחשב טיפול רשלני.  למידע נוסף בתחום זה, ניתן לפנות לאתר של עורך דין שמואל קשיוב.

 

טעות שאינה רשלנות

רפואה היא תחום הדורש מומחיות ויישום כללים שתפקידם לנווט את הרופא בניסיון להבין את הסיבות להופעתו של חולי מסוים. לעיתים, פעולה רפואית תיחשב בדיעבד כשגויה, אך לא בלתי סבירה. המבחן לסיווגה של פעולה שגויה כרשלנות היא חריגתה ממתחם שיקול הדעת הרפואי המוגדר כסביר בנסיבות העניין.

 

טעות המהווה רשלנות

במקרה שבו ניתן למטופל טיפול רפואי אשר בעקבותיו נגרם למטופל נזק ומקור הנזק הוא בהחלטה שגויה של הרופא המטפל, אשר ניתן לומר כי כל רופא סביר היה נמנע מלבצע אותה, ייחשב טיפול זה כטיפול רשלני. ראוי לציין כי גם אי מתן טיפול רפואי עשוי להיחשב כרשלנות במקרה שבו הרופא המטפל לא זיהה פרט אשר זיהויו בזמן היה מונע נזק רפואי שאירע לאחר מכן.

 

רשלנות רפואית הגובלת בפלילים

ניתן למתוח סקאלה הנוגעת לטיפולים רפואיים שגויים. בקצה האחד של הסקאלה יופיעו טיפולים אשר גרמו נזק אך מקורם אינו בהפעלת שיקול דעת רפואי בלתי סביר ועל כן לא ייחשבו כטיפולים רשלניים, ואילו בקצה השני של הסקאלה יופיעו מצבים בהם הטיפול הרפואי שניתן חרג בצורה קיצונית מאמות מידה של טיפול סביר וייחשב רשלני במיוחד.

מקרים אלו של רשלנות יוצאת דופן, לצד העובדה כי הם עונים על ההגדרה של רשלנות רפואית במובן הנזיקי המקים עילת תביעה אזרחית, עשויים להעמיד את הרופא הרשלן בפני הליך פלילי שעשוי להסתיים בעונשים חמורים הכוללים מאסר מאחורי סורג ובריח.

 

טיפול לא מוצלח הוא לא בהכרח טיפול רשלני

אדם הפונה לטיפול רפואי, מצפה מהרופא לקבל אבחון מקצועי ומדויק. הרופא מצדו נדרש לפעול על פי הסטנדרט המקצועי המחויב מאדם שהוסמך לרפואה. לצד זאת, ייתכנו מקרים מצערים בהם טיפול רפואי שניתן התברר בדיעבד כטיפול שאינו מיטבי עבור המטופל. המבחן לקביעה האם טיפול זה הוא רשלני הוא בשאלת סבירותן של ההחלטות שננקטו על ידי הרופא המטפל.

זכוכית מגדלת

 

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
לְהִתְגַרֵשׁ
עריכת דין
החלטתם להתגרש? כך תתחילו את התהליך

תהליך גירושין הוא בדרך כלל לא קל. לאו דווקא בגלל הסכסוך בין בני הזוג המבקשים להתגרש אלא גם בגלל הקושי הריגשי שבו התהליך כרוך ובנוסף אם יש ילדים, צריך גם

שירותי נוטריון
עריכת דין
7 סיבות מכריעות מדוע שירותי נוטריון חיוניים להגנה על האינטרסים המשפטיים שלך

בכל הנוגע לעניינים משפטיים, הבטחת ההגנה על האינטרסים שלכם היא בעלת חשיבות עליונה. אחת הדרכים להשיג זאת היא באמצעות שירותי נוטריון. נוטריונים ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות, ומספקים רובד נוסף

רשלנות רפואית - מאיפה מתחילים ומה עושים
עריכת דין
רשלנות רפואית – מאיפה מתחילים ומה עושים

הרפואה המודרנית מאפשרת לנו ליהנות ממגוון שירותים בריאותיים, החל מבדיקות שגרתיות וטיפולים קוסמטיים ועד ניתוחים מורכבים ביותר. בכל אחד מהטיפולים הללו אנחנו מצפים לקבל את השירות המקצועי ביותר ולצאת עם