איך להתמודד עם כאב באמצעות NLP

כאב הוא חלק משמעותי ולעיתים בלתי נמנע מהחיים. לפעמים הוא חריף, חד ומקומי, ופעמים אחרות, הוא יכול להיות כרוני ומפושט לכאורה.

לפעמים הכאב הוא פיזי, ולעיתים הוא פסיכולוגי או רגשי. התחושה יכולה לנוע בין כאב עמום ומורגש בקושי, ועד כאב מכריע ומכלה. הכאב יכול להיות חולף, או קבוע.

כך או כך – אין ספק שכאב הוא עניין מבאס, אבל הוא גם יכול לעזור לנו להימנע מדברים או ממצבים שעלולים לגרום לנו נזק ואף לעלות לנו בחיינו.

הכאב ממקד את תשומת ליבנו כלפי הבעיה שאנו מתמודדים עימה באופן מיידי, אולם כאב שנמשך יכול להיות מתסכל מאין כמוהו ולהביא לייאוש, אם לא מצליחים לטפל במקורה של הבעיה.

כיצד, אם כן, ניתן להתמודד עם כאב בהצלחה עם טכניקות מעולם ה – NLP? על כך במאמר הבא.

 

שני הצדדים של הכאב

התמודדות עם כאב מתחילה בהבנת שני הצדדים של החוויה הכואבת:

ראשית, ישנה התחושה העיקרית שהיא החוויה הפיזית או הרגשית שהכאב מעורר בנו.
בין אם מדובר בכאב שמרגיש כמו דקירה מעצם חד, צמרמורת, צריבה, כיווץ בבטן, כבדות זרם, או כאב שמקרין לאזור אחר בגופנו, או שמדובר ברגשות מכאיבים כמו בושה ומבוכה – חשוב לזהות את העובדה שהתחושות שאנו חווים הן תחושות של כאב כדי שנוכל להבין את הצד השני של המטבע.

הבנת הצד השני של חווית הכאב, הינה זיהוי המשמעות של הכאב.
פעמים רבות, תחושת הכאב הפיזי או הרגשי מתעצמת לנוכח המשמעויות שאנו מייחסים לה.
כאב עלול לסמל עבורנו את אובדן החופש, אובדן האהבה, אובדן העבודה, אובדן העצמאות, אובדן יכולת התנועה, או הפחד מהמוות. בשורות הבאות, נתמקד בהיבט השני של הכאב מכיוון שלאחר שהכאב הופיע, ישנן אסטרטגיות יעילות לשינוי משמעותו באופן שיסייע בהפחתת הסבל ולהפקת שמחה רבה יותר מהחיים למרות הכאב.

 

הכאב הוא מורה

אף שהשאיפה של כולנו היא להימנע מכאב במידת האפשר, להפחית את עוצמתו כשאיננו יכולים להימנע ממנו, ולהמשיך במסלול חיינו התקין למרות הכאב, קל יותר לדבר על זה מאשר לעשות.

בין אם מדובר בדקירת מחט או באובדן של אדם אהוב, כאב הוא מורה חשוב שיש ללמוד ממנו.
עלינו לתת לאותו מורה קול ועלינו להטות אוזן קשבת כדי לשמוע ולהבין את מה שהוא מנסה לומר לנו. כדי להתמודד כראוי עם הכאב, בראש ובראשונה עלינו להבין את סיבת הכאב. חשוב לדעת שאנשים שלומדים מהכאב שלהם מצליחים להחלים ולהתחזק במובנים רבים. חלקם אפילו לומדים להפיק תועלת מן הכאב שהם חווים. לעומת זאת, אנשים שלא לומדים מהכאב שלהם, מסתכנים בשקיעה בייאוש ובתחושת חוסר אונים ואובדן שליטה בחייהם.

 

להתמודד עם כאבים בעזרת זכרונות נעימים

מיקוד תשומת לבכם בכאב אותו אתם חשים וחווים גורם לעיתים קרובות למתח, חרדה ודאגה שבתורן מגבירות את המתח השרירי בגופנו ומעצימות את הכאב. אולם בעזרת שימוש בטכניקת דמיון מודרך מעולם ה – NLP, אותה ניתן ללמוד במסגרת קורס NLP, ניתן להסיט את תשומת הלב מהכאב ולמקד אותה בחוויות נעימות יותר, כדי לעזור לנפש ולגוף להירגע. חשוב לדעת כי שחזור של חוויות מנחמות ומהנות במוחנו מגרה באופן טבעי שחרור של מוליכים עצביים כמו סרוטונין שגורמים לנו להרגיש טוב יותר, ותורמים לתחושות של אושר ורווחה.

 

כיצד להפוך זיכרון לחוויה מוחשית

לפני שמתחילים בתרגיל זה יש לחשוב אילו גירויים חושיים מעוררים את הזיכרונות החזקים ביותר עבורנו. אצל אנשים מסוימים חוויית ההירגעות על חוף הים זכורה בעיקר בזכות החוויה המוחשית של חום השמש על העור, הבריזה הקלה על הפנים וכן הלאה. אחרים זוכרים זאת דווקא כחוויה ויזואלית – התבוננות בגלים הנשברים על החול, בשמיים הכחולים וכדומה. אנשים שמגיבים טוב יותר לגירויים שמיעתיים, זוכרים תחילה את קול הגלים, השחפים וכו’. פיתוח מודעות לחוש המועדף עליכם עוזרת בתרגיל הבא מכיוון שתוכלו להתמקד תחילה דווקא בתחושות הרלוונטיות עבורכם ולתת להן להוביל עבורכם את התהליך. החוש המועדף עליכם הוא כמו מסלול המוביל לזיכרון חושי מלא של החוויה.

 

גב

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עריכת דין
תקדימים והצלחות בתיקי אובדן כושר עבודה

תביעות אובדן כושר עבודה מול חברות ביטוח הן לא פשוטות: חברות הביטוח יעדיפו בדרך כלל למתוח את הזמן ולעכב את תשלומי הפיצויים כמה שיותר, או למצוא דרכים להימנע מתשלום לחלוטין.